Heia Ballstad!

Følges av 793 medlemmer.

Heia Ballstad! ble stiftet på alllmøte 12.11.07 og skal være en forening som bidrar til å utvikle Ballstad til et enda bedre bo- og næringsområde.
Ballstad Live Webkamera
Prosjekter vi jobber med:
Turvei
Webkamera
Ungdomsaktiviteter
Trafikksikkerhet
Havna rundt
Søppelrydding
Øyaveien
Galleri Lofotveggen
Utbedre stien til Heia
Kabelferge/tunnell
Ballstad-skilt
www.ballstad.no

Andre lenker:
Ballstadværingen
Grasrotandelen
Ballstad fra lufta

Gamle bilder:
Wilse
Ballstadværingen

Vilkår Origo Mer om sonen

Origo Heia Ballstad! er en sone på Origo. Les mer

Prosjekt " Utbedring av stien opp til Ballstadheia"

Det er ytret ønske om at stien opp til Ballstadheia utbedres. Som alle turgåere nok har lagt merke til, kan stien være ganske skummel – kanskje spesielt på sommeren når det er skikkelig tørt. Da fungerer grusen nesten som et kulelager og det lite som skal til for å skli. Dersom noen har gode ideer for hvordan dette kan gjøres, tar vi gjerne i mot gode råd. Det er nevnt både murte trinn og vaier, men det finnes sikkert flere muligheter. Kanskje er det noen som sitter med den eksakte erfaring på dette???

Kommentarer

Anbefaler kjetting, ikke wire. Lofoten Turlag har god erfaring med det. Harald Eilertsen, Leknes, og Kjell Inge Nilsen på Ramberg kan mye om sånt sånt sikringsarbeid.
Her er en link til ei side om dette på lofoten-turlag.no.

Helt enig med Sigbjørn! Hvis det skal være noe å holde i er det mye bedre med kjetting fremfor wire. Vet ikke om tau av noe slag kan være et alternativ…?

Tau av noe slag hart vært finast da til det flotte miljøe der. Her dro vi rundt og samlet heller og lagde fine stier på fjelle her. Det er jo mye stein der kan jo hende det blir en billig og fin løsning. Støype en form som ser ut som rekkverket på seilbåten og ha tauet igjenom osv .

Hei! Så flott at dere tar tak i dette.
Jeg har ikke vært på Heia på mange år pga den “skumle” stien, og noe høydeskrekktendeser, og det hadde vært deilig om det kunne vært noe som man kunne holdt seg fast i (om så bare symbolsk som når noen holder stigen når man skal opp i den) når man vanker i fjellheimen. Det blir liksom ikke det samme å nyte utsikten når det eneste man tenker på er å komme seg trygt ned (for det er nedover som er verst)
Kanskje jeg nå tør å gå opp i høyden igjen;-)
Skottind skal jeg opp på den dagen det blir flatt og monteres heis
:-D
Trine

Heia.
Jeg har hørt en plass at dersom noen “sikrer” et område med for eksempel tau eller kjetting, og det går galt, kan den eller de som har “sikret” bli stilt til ansvar. Er det riktig? Det bør i hvert fall avklares før vi ev. starter med noe i regi av Heia Ballstad.

Det vet jeg ingenting om, kanskje en sak for stedets advokat ;-)

Hei Leif-Tore og Rolf! Trur nok at eg på nytt vil henvise til Lofoten Turlag og/eller Den Norske Turistforening. Der har de kunnskap og erfaring med både det praktiske og det juridiske.

Til Lena W: Skal det gjøres noe i høst?

Høres fornuftig ut, Sigbjørn!

Kan ikke svare på stående fot. Vi har akkurat hatt første styremøte etter sommeren og er ikke kommet oss igang med prosjektene. Vi vil etterhvert som det kommer inn ny informasjon legge dette ut.Det er kjempefint at du kommer med spørsmål Sigbjørn, håper at sia vår vil bli mere aktiv nu utover høsten.

Det var ikke ment fra min side å ta motet fra noen ang å få sikret deler av den gamle vannledninga. Tenkte bare å lufte det jeg hadde hørt om ansvar.
Veldig god ide å kontakte Lofoten turlag.

Du er sikkert også interessert i at det blir en form for sikring Leif Tore, og det er klart du skulle si i fra om det du hadde hørt om ansvar.

Det tar vel ikke motet fra noen , skulle jeg tro, men underforstått må sikringen gjøres solid og ordentlig. Også må det føres en form for tilsyn med sikringen over tid, antar jeg.

Får håpe at reglene for ansvar ikke er for vidløftige for en forening av noe slag. Tanken er kanskje den at det er bedre å ikke ha en sikring enn en sikring som ikke holder mål. Det vil i så fall bli en falsk (for-)sikring.

I sommer var jeg på Heia med mine tre gutter på h.h.v. 6år, 8år og 10 år. Det var noe fuktig og tåke på turen. Det hadde ikke vært dumt med en form for sikring nei…

Men det er en god idè å forhøre seg og be om råd i forbindelse med sikring og ansvar. Lykke til med prosjektet!

Kansje det rett og slett går ann å anlegge en ny trase på en del av stien?

Ingen dum ide John Inge! Kanskje synes jeg det siden også jeg har lekt med den tanken!?

Vår gode gamle, forlengst avdøde nabo, Jens Haldorsen, lærte meg for mange år siden å gå opp “rabban”! D.v.s. å ta til høyre like etter å ha runda “aksla” over Kræmmervika. “Der e’ dæ som å gå i ei trapp”, sa han Jens. Og noe rett har han i det.

For mens den gamle stien, “Heiveien”, er ei gammel rørgate, ligger terenget opp “rabban” urørt, fast og fint. “Heiveien” er ei gjenfyllt grøft og dermed bare løsmasser. Med den belastning den er utsatt for nå vil underlaget bare bli værre og værre. Spesiellt i dette siste og steileste partiet fra “aksla” og opp.

Med ei fornuftig plassering i terrenget vil en ny sti opp etter “rabban” være et langt mer holdbart alternativ. Og ikke minst tryggere da den vil bli stedvis slakere, og bestå av trinn/terasser. Der finnes ikke løsmasser! Kanskje der er enklere å sikre også. Færre steder det er behov og bedre muligheter for trygt feste!?

Spørsmålet vil vel bli om vi vil legge flere synlige tråkk i terrenget?

Eg bruka “rabban” eller “nabban” som eg kalla det før om vintern når eg føl behov før en tur oppover. Et utmerket alternativ, og det lægg seg næsten ikkje sny der heller. Litt klatring på nån steina, men ikkje verre at en som gjer seg i kast mæ fjellet takla det.

Årsaken til at jeg nevnte at det var fuktig og tåke på turen opp i sommer var nemlig at vi gikk ned fra Heia over “rabban”. Selv om det er fastere underlag der er det bratt enkelte steder og det er lett å skli/miste fotfeste når det er fuktig og glatt.

Spesielt for unger ville det vært kjærkomment med en slags sikring/tau e.l. å holde seg i, på tur opp eller ned. Kanskje også den siste biten før en når “aksla”.

En form for tau e.l. å holde i vil også være en naturlig veiviser for ukjente hvor det er best å gå, f.eks. over “rabban”!

Kan dette være noe opp til Heia? Denne finner du i Vilnius

Javist! Om den da drives via kjede og pedaler! Gjerne med “tilbakeslagssperre” mot ufrivillig og brutal retur! Da ville også fjellturtrimmen være ivaretatt!

Ellers en ikke helt dum idé! En mer realistisk løsning av de forhenværende fjellheisplanene!? Kanskje til og med gjennomførbar? Artig!

Nå ser den kanskje mindre ut enn den var – gikk ca. 10 personer pr tur, tok den i høst

En liten kommentar til tanken om å bytte til den gamle traseen, eller en ny trase på deler av dagens;

Vil ikke disse, uansett hvor den legges, også GANSKE FORT slites med og bli i tilsvarende dårlige forfatning som det er i dag? Det er stor trafikk og mange føtter som sliter på vegetasjonen, og det tar svært lang tid for ny vegetasjon å få “fotfeste” igjen… Er det først HULL i vegetasjonen, vil både føtter, vann, is og vind erodere og grave stien bredere og bredere.

Kanskje, men stien i dag ligger på/i ei vannledningsgrøft! Med hva det betyr for underlagets bestanddeler, – småstein, løsmasser og et stålrør! I tillegg til at det ligger i tildels svært bratt terreng!
Det kan neppe bli noe dårligere underlag med hensyn til å tåle slitasjen som kan forventes! Vil jeg tro!?

Sitter nå og leser i Sogn Avis om at de på vestlandet har leid inn sherpaer fra Nepal til å ordne fjellstien opp til Fanaråken: “-Sherpaene er ekspertar på denne type arbeid, og for dei ligg det mykje prestisje i å byggja med stein, seiar arbeidsleiar Trond Stensby. Metoden sherpaene nyttar i sitt muringsarbeid er å leggja eit fundament med mindre steinar i botn for kvat trinn, før ein større og flatare stein vert lagt oppå. Denne metoden skil seg frå den som vart nytta då stien opp til Besseggen vart restaurert, der store steinar vart gravne om lag 40 cm ned i bakken og deretter kila fast med mindre steinar. – no vart det spennande å sjå kva metode som fungerer best seier rigmor solem i statens naturoppsyn”. Sistnevnte sammen med fylkesmannen og tilsynsutvalget i jotunheimen nasjonalpark nasjonalpark og utladalen landskapsvernområde står bak restaureringa. …“Me er også særleg medvitne om å leia vatnet i eigne vassrenner, for å unngå at vatnet strøymer innover og øydelegg stiane..”

Vi er fire stykker som skal til Lofoten og Ballstad i sommer og tenkte å ta en tur på heia..Vet ikke om det er gjort noe med stien opp til fjellet..Ser på de siste innleggenefra 2009 at det er planer om utbedring. Har ikke fulgt med på dette siden jeg tilfeldigvis så dette for en tid tilbake. Søndag 23 januar 2011.

Ja dæ va nu artig å hør at du kjæm “heim” en tur, må nok bærre skuff deg når det gjeld utbedring av stien , men nu ska dæ sies at det stadig er folk oppe på Heia , så stien er gåanes på .-)

Tusen takk for svaret fra deg Jon Inge,det var godt å høre at folket går til fjelds, og at stien er trygg.Alltid godt å komme hjem til Ballstad.Skulle jo ha vært der nå når fisken strømmer i land.Vi sees vel i løpet av Lofotturen. I år bor vi i Stamsund,men med god leiebil fra Ballstad kommer vi oss fra A til Å. Ha en flott vinterdag alle kjente.Prøvde med bilde men fikk det ikke til. Huglowilly.net

Huglowilly.net er hjemmesiden til Willy Trøite.

Flott hjemmeside-link Rolf, men synes besøkstelleren er drit. Prøvde å lage egen side. Den teller jo hver gang jeg selv besøker hjemmesiden min. Da er den bedre besøkstelleren jeg bruker på min manuelt helt oppbygde hjemmeside. Den registrerer kun unike besøk, så da blir antall besøk mer riktig.

Ja, Lars Asbjørn, jeg synes at Willy Trøite sin hjemmeside er verdt et besøk. Han forteller bl.a. en gripende historie om en “fortapt sønn som er kommet hjem”. Se under “Mitt liv” + “Blå kors” og “Hjem til jul”.

Willy, jeg tror det blir enklere å finne veien til Å, enn å finne A. Bare en liten vittighet angående det å komme seg fra A til Å.

Hvor aktuell er denne saken? Jobber styret i Heia ballstad med dette? Det er nå drøye 3 år sisden siste innlegg?