Kræmmervika har åpent!Ønske alle Ballstad folk velkommen til Kræmmervika ikveld, er dessverre ikke live musikk før Påskejamen 6. april.
Velkommen! Unstad Camping i finalen som Årets Reiselivsbedrift i LofotenHeia Ballstad! Unstad Camping har som eneste bedrift fra Vestvågøya kommet til finalen i kåringen av årets reiselivsbedrift I Lofoten 2009
Marion&Tommy VESTVÅGØY KUNSTFORENINGPå styremøte i Heia Ballstad i går 16.mars var styret vitne til at det ble dannet en arbeidsgruppe med formål å få liv i Vestvågøy kunstforening igjen. Styret i Heia Ballstad aplauderer! Dette er gode nyheter! Det er på høy tid kommunen får en oppegående kunstforening.
Sosiale kanaler og vår ungdom.Hei kjære medforeldre.
Det er rart og se hvordan dagens ungdom har sitt sosiale nettverk. Enda rarere er hvordan de bruker det.
ChatRulette er en sosial kanal dere BØR passe deres barn/ungdom imot. Tror faktisk jeg vil oppfordre til totalnekt av denne kanalen. Den er altfor grov og har ingen hensikt.
Til slutt:
Med min faglige bakgrunn og erfaring vil jeg si at det har “tatt helt av”. Ungdomen bryr seg null om hverandre dersom det er en liten desputt og skriver seg til en mobber. Og til de grader en mobber. Derfor håper jeg med dette innleget at foreldre kanskje tar en ekstra sjekk og prat med sine ungdommer. Moral og respekt bør være tilstede når man begynner å bli 14,15,16 år gammel. Er dere enige?
Jeg følger opp mine håpefulle og vet at de ikke er noen engler. Men sakte og sikkert blir de mer og mer flinke til å respektere personene de chatter med. Håper dere tar min oppfordring og info som en positiv innfallsvinkel i hvordan de sosial kanalene brukes av ungdommen – også på Ballstad. Ha en fin dag videre. PS. Er det noen skrivefeil er det pga at det begynner å bli litt seint, men jeg måtte bare gjennomføre innlegget "Hjææææælp............!!!"Nu træng’ eg dein hjælpa eg kain få! Ja dæ ska vær sekkert! Akkurat nu føles dæ som om framti’a mi står og fejll på ka hjælp og støtte eg kain heint lokalt! Fra dokk som veit kem eg e og kor eg bor, og sekkert e kompetænt tell å il tell mæ dokkers kompetanse! Eg håpa dæ e mange a dokk her på Baillsta’! Førr ikkje å sei på Heia Baillsta’! Ka gjor’ dokk? Og kors’n? Ja kors’n ha live’ arta seg ett’på? E dokk kommen dokk ut a tunæll’n? E’ dæ lys i ainner ej’nn? Trængt dokk nåkka hjælp, – og fikk dokk i såfaill dæ? Kainsje dokk ikkje tórt å spørr!? Ja kainsje dokk tell og mæ resta på haue førr at eg gjær dæ!? Eg håpa nu ikkje dæ då. Ka trur dokk får en eillers relativt sijndi’, voks’n mainn tell å utlevér seg så tel de grader privat på Nætte’? Sjøll ska eg ikkje gje meg ut på nokka tolking a dæ, mæn enn teng vijll eg ha sagt: “Då e dæ i aille faill nåkka alvorli’!” Veit dokk ka som dokka opp i postkass’n vårres idag? Som lyn fra klar himmel, som dæ heit! Ja, – ut’n at eg så mykje som ha tøtsja tanken på at nåkka sånn kuinn ramm meg. At nån sku sett en plass å se på meg som enn i målgruppa! Kainsje e dæ tell og mæ ho Kari Lisbeth som ha lagt dæ dær! I postkass’n mein eg! Eg lura på ka ho tænkt då??? Væll, – eg får vel kom tell saken,- eg får vel bære hopp i dæ! Nu ska dokk hør, – dær låg dæ en fargerik trøkksak, adressert mæ store, svarte, klare bokstava tell: “Kjære Trond Halvdan!” Dæ e eg dæ! Dæ e mett navn og dæ va vårres postkasse, så her kom eg meg ikkje uinna! Dær låg dæ et tellbud,- vestnok et godt tellbud, – på bla’e “Vi over 60”!!! Tell meg!!! Og ikkje bære dæ! Som hurti’svarspremie sku eg få en nøtti’ blo’trøkksmålar tel en værdi a tohuinneråniogfæmti krona! Og nån lysløkte førr telys, værd tohuinnerånett’n krona, fra nån som heit “Ros’ndal Grand Cru”!! Slå dein du! Ang Lofotkrafts fibersatsning på Ballstad.Heia.
Her er svaret:
Jeg besvarte med at jeg synes det er urettferdig at halve Ballstad skal få ett tilbud. Dårlig planlegging i første fase osv mener nå jeg. Kabel over til “landet” ligger klar og dette burde de kunne fikse. Liker ikke sånn forskjellsbhandling jeg. Men nå vet dere like mye som meg. Leilighet/hus ledig?Heia. e dæ nån såm har ei leilighet/hus på ballstad til salgs/leie?
LofotbilderFra Nordland disse bildene jeg tok Gerd Kristina Flakstad er gått bort!Hun døde den 28.februar! Dermed er ei markant og fargerik personlighet borte fra Ballstad. For to generasjoner “Baillsta’onga” var Gerd, “Fru Flakstad”. En faglig dyktig, omsorgsfull og trofast lærer som loset mange av oss gjennom våre første skoleår. Selv startet jeg på skolen høsten 1957, det året Gerd og Peter startet sin lærergjernig ved Skottnes Skole. En gjerning som kom til å bli et livslangt engasjement på, og for Ballstad, og Skottnes Skolekrets som det het da. Ja for mange av oss er Gerd og Peter synonymt med Skottnes Skole. Gerd var kanskje ikke den mest synlige i Ballstadsamfunnet, men jeg vil påstå at hun vel er en av dem som virkelig har satt Ballstad på kartet! Med sitt brennende engasjement på svært mange plan, sin utrolige kapasitet og enorme allsidighet, har hun satt dype spor etter seg. Ikke bare i det helt “lokale lokalmiljøet”, men i hele kommunen, – og langt utover dette! Ikke minst gjennom sin kunst, både som et skrivende og som et malende menneske. Her var hun aktiv helt til det siste, på tross av sin sykdom. Jeg vet at hun elsket å male. Selv har jeg mange gode minner etter interessante samtaler med Gerd. Jeg hadde gleden av å delta på en kursserie sammen med henne for noen år siden. For meg ble samtalene i bilen, til og fra, den største opplevelsen. Hun var en interessant, fasinerende og ikke minst, inspirerende person, med tanker om det meste. Husker godt hennes bestemte påminnelse når jeg av gammel vane kom til å si “Fru Flakstad”: “Jeg heter Gerd Kristina, og vil gjerne bli kalt det”! Gerd ble gravlagt idag, den 9.mars, – dagen etter det som ville vært hennes 88. fødselsdag! Jeg lyser fred over Gerd Kristina’s minne! Hvis ingen andre gjør det...…så ønsker i alle fall jeg alle kvinner/damer/lady’er på Heia Ballstad en strålende dag i dag! | |||||||||||