Forum: Åpent forum

Dugnad utmarksområdet .

Torsdag 16 juni kl.1800 bli dæ grusing av veien innover mot Kyllingdalen . Vi håpa at noen av dere som bruker området har mulighet til å hjelp oss :-) Ta i så fall med krafse/spisskoffel/jernrive.og så kan dæ vær lurt å ta mæ ei kanne mæ kaffe,for den sosiale delen er viktig :-) Kanelsnurra blir sponset av Himmel og Havn og bærre de gjør dæ verdt å møt opp :-)

Kan DU hjelpe meg?

Hei,det er Reidun som lurer på om det er noen av mine “gamle” venner som kan låne meg en liten bil for å komme meg fram og tilbake. Skal hjem 18/7 og tilbake 2/8. Tenkte å være på hytta til pappa,men trenger framkomstmiddel tur/retur Gravdal og ett par tre turer til Leknes for å handle inn mat 😘Klart jeg betaler deg,men leiebil blir ikke etter min økonomi 😜Ring meg om du kan hjelpe meg på tlf. nr 92658473 👍Håper jeg hører fra DEG💗

Ballstad hadde et kort og heftig(?) besøk i ettermiddag, de va omtrent bærre innom og snudd så ha eg ikje tilfeldig gløtta ut vinduet ha eg møst synet av besøket...

"Installasjoner til refleksjoner" på Saretptas Hus!

Refleksjon av “oss på utsida” av installasjonene :-)), – men ikke minst over kunstnerens refleksjon og budskap. Han tar for seg kystbefolkningas/vår nære og fjerne historie, – med alle dets fasetter.

Hvert tablå har sitt tema: “Fiskerkonene i Værret”, “Armod”, “Angsten”, “Festen”, “Sorgen”, “Skammen” og “Samholdet”!

Bak disse står kunstner og primus motor for sommerens utstilling på “Sareptas Hus”, “Summer Exhibition 2016”, Geir Meisingset. Han har laget en serie installasjoner i byggets 7 kjellervinduer på bakkenivå. Disse kan betraktes fra utsiden, – og anbefales varmt :-)!

Slå “to fluer i en smekk”, – få med deg to interessante og spennende utstillinger ved ditt Ballstadbesøk! Velkommen nedom :-))!

Klikk i bildene for å se bedre, – bl.a. tekstene!

Ballstadværing førr enkvær pris!

Med svært dårli’e odds førr å løkkes akkurat her, ha’ dejnnan kar’n slått seg tell på Gjærneshau’an! Større sjangse e det knappast muli’ å ta, ejnn som småmåse å lægg reire’ sett atmæ autoværne’, – medt imejlla Øyaveien og gang- og sykkelstien :-)! Like atmæ der han Knut og han Svein Kåre bor. Der skol’- og fotbajllongan passer’ fleire gonga om dagen, – og bilan kjør’ førbi i ett sætt :-))!

Det ska’ bli spejnnanes å føll med kor længe skakkar’n hojll stajnn. Vi får ønsk’ en modi’ kraum ajll muli’ løkke tell :-)!

Førr et par oversektsbilda, se i kommentar’n ujnner her.

Nesten 20 møtte til "lyslagsmøte" i "Kræmmervika Havn"!

Ole Gunnar kalte inn til stiftelsesmøte av det som er tenkt å bli til “Nye Ballstadlandet Lyslag”. Bakgrunnen er Vestvågøy kommunes endring av krav til organisasjonsform for frivillige lyslag. For å kunne motta støtte til drift i fremtida, krever kommunen nå at hvert lag organiseres med organisasjonsnummer i Brønnøysundregisteret, og med et formelt styre. Videre at antall lyspunkter både registreres og merkes, – avtale gjøres med nettleverandør, – samt at abonnement tegnes av “laget” direkte med strømleverandøren. Om vi har forstått det riktig, må lyslagene fra høsten av forskuttere sine utgifter, og hvert år søke om det kommunale tilskuddet.

Nesten 20 interesserte “landboere” møtte opp onsdag kveld i Kræmmervika, – på “Kræmmervika Havn”! Både for orientering, og for å få tatt de nødvendige beslutninger for å kunne “være med videre”! Det hele endte opp med at de tre som per nå har fungert som ansvarlige på litt mer uformell basis, Ole Gunnar Søstrand, Ernst Magnus Johansen og Tommy Olsen, inntil videre fungerer som interimstyre for å få det hele opp og gå. Flere av de tilstedeværende sa seg villige til å bidra på forskjellig praktisk vis. Det vil bli innkalt til nytt møte før ny sesong starter i høst.

Vi takker de tre for initiativet til møtet, for ansvaret de har påtatt seg sålangt, og for velviljen til å ta ansvar for oppstarten på nytt og formelt grunnlag :-)!
Se “stemningsbilder” fra kveldens sammenkomst i kommentaren under her :-)!

Ballstadværingen

Hei!

Jeg fikk bare lyst til å legge ut samlingen av “Ballstadværingen” :-)

Her er de 15 første utgavene av “Ballstadværingen”:

Her er de 12 siste utgavene av “Ballstadværingen”:

Her er hele samlingen med 27 utgaver av “Ballstadværingen”:

Her er den aller første utgaven, som kom ut i 1989:

Lørdag "21.mai kl.14.00" åpner internasjonal salgsutstilling på Ballstadlandet!

“Summer Exhibition 2016” åpner på Sareptas Hus", (gamle jernvarebygget), på Ballstadlandet, – nå på *lørdag 21.mai kl. 14.00! To meget anerkjente internasjonale kunstnere, Ria Roes, Sverige/Holland, og Carlos Cerdà, Spania, stiller ut sine bilder inspirert fra vår region. Dette er kunstnere med lange merittlister fra store gallerier rundt om i verden! Sett av ett par timer på lørdag og få med deg en virkelig attraksjon i nærmiljøet!

Se i kommentaren under her for flere bilder fra ei flott utstilling. Husk, et besøk i lokalene er det eneste som yter bildene full rettferdighet :-)! Lykke til!

PS! Kunstnerne vil være tilstede!

Invitasjon til stiftelsesmøte i Nye Ballstadlandet Lyslag

Invitasjon til stiftelsesmøte av
Nye Ballstadlandet Lyslag.

Som en følge av kommunens omlegging av drift av lyslag, inviterer vi til stiftelsesmøte i

Nye Ballstadlandet Lyslag.

Møtet avholdes onsdag 25.mai, kl. 18.00,
i Kræmmervika Havn.

Saksliste:
Valg av møteleder og referent.
Valg av formann, medlemmer og kasserer.
Utarbeiding av stiftelsesdokument.

Velkommen.

Styret i Ballstadlandet Lyslag.

17 Mai 2016 Ballstad !

!bilde undefined!

86 årige Johan Stensen hedres etter 66 år i Forsvaret!

I dagens utgave av Lofotposten, forteller avisen om Ballstadmannen, 86-årige Johan Stensen, som i helga blei tildelt “Forsvarsmedaljen med laubærgren”! En meget velfortjent påskjønnelse etter hele 66 års virke i Forsvaret!!

Johan gjorde tidlig Bodøværing av seg, men har gjennom alle år holdt nær kontakt med hjemstedet. Det var jobben som fikk bestemme bosted, men med store deler av slekta si i Lofoten, forble han Ballstadværing “så god som noen” :-)! Ballstad er i dag stolte på Johans vegne :-)!
Gratulerer fra oss her ute i havgapet!

(Bildet er et utsnitt av bilde i dagens avisreportasje. Se i kommentaren for flere bilder og klipp fra avisen!)

Gamle "Mjøsfærgen V" kalibrerer elektronikken i Ballstad havn!

Ferja, som nå eies av “Seløy Undervannsservice”, ble bygd i 1974 for ferjedrift på Mjøsa, mellom Mengshol og Gjøvik. I 1985, etter at Mjøsbrua sto ferdig, blei ferja demontert i flere deler, frakta til kysten, og remontert i salt sjø. “Helgeland Trafikkselskap” kjøpte ferja og gav den navnet “Aldra”. Den blei nå satt i drift på ruta Hemnesberget – Leirvik på Helgeland.

Etter endt tjeneste i dette sambandet, blei den i desember 2014 solgt fra daværende eier, “Boreal”, til nåværende eier, “Seløy Undervannsservice”. Etter ei omfattende ombygging, nytt navnbytte, og klargjøring til “avansert maritim anleggsdrift”, inklusive sjøkabelutlegging, – blei den satt inn i drift med norskekysten som operasjonsområde! Tradisjonen tro i rederiet, fikk også “Aldra” fornavnet “Nautilus”, – altså “Nautilus Aldra”!
Se i kommentaren for flere opplysninger og bilde!